۳۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۶:۰۹

رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی اعلام کرد؛

۵۵۰ کیلومتر تونل برای انتقال آبیاری مرزی احداث شده است

۵۵۰ کیلومتر تونل برای انتقال آبیاری مرزی احداث شده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی از احداث ۵۵۰ کیلومتر تونل اصلی و فرعی انتقال آب از رودحانه مرزی سیروان به استان‌های کردستان، ایلام و کرمانشاه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، اسکندر زند با اشاره به اینکه در شرایط کنونی ایران در زمینه هر چهار عامل طبیعی آب، خاک، هوا و ذخایر ژنتیکی وضع شکننده‌ای دارد، افزود: کنترل و مهار آبهای مرزی از اولویت‌های برنامه‌های مدیریت منابع آب است و با طرح انتقال آب رودخانه مرزی سیروان به سه استان کردستان، ایلام و کرمانشاه حدود ۴۳۰ هزار هکتار اراضی جدید کشاورزی احیا می‌شود.

وی همچنین تجهیز اراضی کشاورزی به روش‌های نوین آبیاری را از دیگر اقدامات دانست و گفت: سالانه ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به شبکه آبیاری قطره‌ای تحت فشار تجهیز می‌شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی پایین دست سدهای مخزنی و بندهای انحرافی را از دیگر اقدامات برای مدیریت مصرف آب برشمرد.

زند درباره روند اجرای طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار از دشت‌های خوزستان و ایلام گفت: در این دشت‌ها تاکنون عملیات تسطیح، زهکشی، زیرزمینی، تجدید و نوسازی اراضی و احداث شبکه‌های فرعی آبیاری انجام شده است.

وی افزود: طرح آبیاری ۴۶ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان با لوله که در آن انتقال و توزیع آب مورد نیاز آبیاری مزارع با استفاده از لوله انجام می‌شود، اجرا شده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در روش انتقال آب با لوله برای هر قطعه زمین کشاورزی با مساحت متوسط یک تا دو هکتار سهمیه آب تعریف شده‌ای به صورت حجم آب قابل ثبت تحویل و توزیع می‌شود.

زند همچنین از روند افزایش راندمان آبیاری خبر داد و افزود: در سه سال خیر با اجرای روشهای مصرف بهینه آب متوسط راندمان آبیاری از ۱. ۳ به حدود ۱. ۲ کیلوگرم بر متر مکعب رسیده که به معنای اثربخشی اجرای طرح‌ها است.

کد خبر 4037875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha